S-a furat tabloul

Suspiciunile au căzut în primă fază asupra poetului francez Guillaume Apollinaire, care a și fost arestat din acest motiv.

August 1911, muzeul Luvru. Carcasa de sticlă care protejează tabloul Mona Lisa, semnat de Leonardo da Vinci, este demontată de aceeași persoană care a fost contractată să o instaleze. Destul de logic, la prima vedere. Dacă specificăm și că acțiunea se desfășoară în creierii nopții și că persoana în cauză, pe numele ei Vincenzo Peruggia, nu fusese angajată să și demonteze sticla de protecție a capodoperei, logica se fracturează întrucîtva. Mona Lisa tocmai a fost furată de la Luvru.

Muzeul a fost închis timp de o săptămînă pentru diverse investigații, moment după care, la redeschidere, vizitatorii puteau privi doar spațiul gol unde stătuse tabloul. Și îl priveau, în număr mare chiar. Nu ar fi greșit să spunem că interesul pentru opera lui Da Vinci a crescut odată cu furtul acesteia. Nu doar la nivel de public francez cunoscător și iubitor de artă, cît mai ales la modul general și mai ales la nivel internațional. Titluri care anunțau furtul istoric răsunau în ziare. Și hoțul? Cine era hoțul? Și, mai cu seamă, unde era hoțul?

Suspiciunile au căzut în primă fază asupra poetului francez Guillaume Apollinaire, care a și fost arestat din acest motiv. După o săptămînă, a fost eliberat. A urmat Pablo Picasso la audieri, dar și el a scăpat de orice acuzație. În tot cazul, povestea a căpătat o amploare mult mai mare decît s-ar fi așteptat probabil pînă și autorul furtului, așa că acesta a decis să țină tabloul ascuns o perioadă. Investigațiile continuau, oamenii priveau în continuare un spațiu gol la muzeu.

În 1913, Vincenzo Peruggia, folosind alt nume, respectiv Leonardo Vincenzo, i-a scris unui negustor de artă din Florența oferindu-i capodopera în schimbul sumei de 500.000 de lire italiene. Desigur că aceasta a fost calea, cumva previzibilă, de altfel, prin care hoțul a fost denunțat, prins și arestat. În apărarea lui, Peruggia a susținut că fapta sa era menită a reda Italiei o operă de artă furată de către Napoleon în timpul campaniei sale militare din regiune. Intenționat sau nu, făptașul se afla oricum în eroare, întrucît lucrarea Mona Lisa era proprietatea regilor francezi care o păstrau la Palatul Fontainebleau și apoi la Versailles. Napoleon doar i-a găsit locul în dormitorul său din Palatul Tuileries, deasupra patului, înainte ca tabloul să ajungă definitiv în galeria muzeului Luvru.

Hoțul a scăpat ieftin, Mona Lisa a primit o doză de atenție nesperată transpusă într-un mare plus de notorietate, iar apoi... a început războiul.

Share