O călătorie muzicală inițiatică prin estul și sudul Africii

Era un exercițiu nostalgic, dar nouă, copiilor și adolescenților care eram obligați să dansăm, nu ne plăcea deloc această muzică”.

O călătorie muzicală inițiatică prin estul și sudul Africii

 

# Various Artists, Kampfire Presents: A Dancefloor in Ndola, Strut Records, 2024

Strut Records este un label independent fondat în anul 1999 la Londra de către Quinton Scott, care, din 2008, face parte din grupul german !K7 Music. Încă de la început, casa engleză a fost interesată, așa cum se autodescria cîndva, de „excavarea bijuteriilor pierdute ale muzicii de dans din trecut, de la hard funk la underground disco, de la break-ul original la afrobeat-ul nigerian, de la hip-hop-ul old school la discurile clasice de library music”.

La Strut s-au publicat opere esențiale ale așa-numitei arii outernaționale – muzica unor Pat Thomas și Ebo Taylor (Ghana), Orlando Julius (Nigeria), Mulatu Astatke (Etiopia), dar și cea a unor autori marginali precum Rodion GA, vehiculul și alias-ul artistic al regretatului muzician român Rodion Roșca. Dar ceea ce definește mai concret ideea reprezentării unor scene culturale laterale sau neoccidentale în forma unor obiecte-suport, precum discul de vinil, caseta audio sau CD-ul, este, pentru Strut Records, compilația, curatoriată de regulă de muzicieni cu nume importante în genurile lor. Așa au fost lansate Edits By Mr. K (The Original Bootleg Disco Mixes) – cu selecția DJ-ului american Danny Krivitt, Dance Mania (Ghetto Madness) – beneficiind de selecția DJ-ului irlandez Conor Keeling, Soul II Soul At The Africa Centre – compilată de Jazzie B, membru al grupului Soul II Soul) sau Disco Not Disco (Leftfield Disco Classics From The New York Underground) – în selecția DJ-ilor și producătorilor Joey Negro și Sean P.

Am enumerat aici doar o mică, foarte mică parte din seria compilațiilor editate de label-ul lui Quinton Scott, release-uri care au scos la suprafață muzicieni și cîntece care au definit mișcări culturale esențiale în diversele colțuri ale lumii. Așa cum o face și această nouă colecție de cîntece despre care scriu astăzi, A Dancefloor in Ndola, editată de Strut Records și compilată de Kampire Bahana, o DJiță născută în Kenya, crescută în Zambia și Statele Unite ale Americii și relocată în Uganda, membră a colectivului Nyege Nyege, grup care a reușit, în ultimii ani, prin festivaluri și release-uri, să împingă la suprafață muzica africană veche și nouă și să promoveze artiști în circuite globale.

Pentru Kampire, această ocazie de a selecta cîntece pentru o compilație Strut Records s-a transformat instantaneu într-un fel de afacere sentimentală inversată – într-un interviu citat de revista The Quietus, ea povestea: „Cînd părinții mei locuiau în Ndola – al treilea oraș al Zambiei (n.a.) –, familiile est-africane se adunau și cîntau muzică locală la petrecerile de Crăciun. Era un exercițiu nostalgic, dar nouă, copiilor și adolescenților care eram obligați să dansăm, nu ne plăcea deloc această muzică”. Între timp, lucrurile par a se fi schimbat pentru ea: de la cap la coadă, nostalgia decadelor africane ’80 și ’90 se suprapune unei foarte clare și admirabile intenții de a marca un anumit proces de formare și un continuum al muzicii de dans africane, de la soukous-ul congolez la shangaan-ul & township bubblegum-ul Africii de Sud și kalindula zambiană. Iar rezultatul acestei intenții este o compilație irezistibilă.

 

Paul Breazu este jurnalist.

Share