Toamna este anotimpul adevăratelor începuturi

Anul acesta, să ne amintim și de curaj.

Dragul meu elev / draga mea elevă, dragul meu coleg / draga mea colegă, în cîteva zile va începe un nou an școlar și îmi permit să fiu puțin sentimental, puțin clișeistic. Un nou an școlar înseamnă promisiuni, noi provocări și, mai ales, noi oportunități de creștere și de învățare. Cu fiecare toamnă se deschid porți, trecem praguri, ne activăm emoții și speranțe. Dar mai ales aș vrea să vă amintesc ceea ce poate transforma cu adevărat experiența noastră educațională: caracterul. Un cercetător în domeniul educației, Charles Fadel, în contextul reliefării competențelor pentru secolul XXI, subsumează caracterului cîteva valori: conștientizare, curiozitate, curaj, reziliență, etică, leadership.

În primul rînd, vă invit pe toți să ne conștientizăm rolul și responsabilitatea. Elevii – voi sînteți viitorul, iar educația vă va deschide vouă noi uși. Profesorii – voi sînteți ghizii acestei călătorii, cei care modelați nu doar minți, ci și inimi. Iar părinții – voi sînteți sprijinul de care avem nevoie și unii, și alții, cei care trebuie să indicați primii valorile și etica în viața copiilor voștri. Nu să așteptați doar ca școala să le insufle. Mi-ar plăcea să începem acest an școlar cu o înțelegere clară a importanței rolului fiecăruia dintre noi.

Apoi, nu uitați curiozitatea, ea este motorul învățării autentice. Dragi elevi, nu vă mulțumiți doar cu răspunsurile oferite de manuale, de auxiliare, chiar de profesori. Întrebați, explorați și lăsați-vă conduși de dorința de a descoperi lucruri noi. Iar voi, profesorii, continuați să alimentați această curiozitate prin metode inovatoare și prin texte sau exemple care vorbesc direct pe limba elevilor. În spatele fiecărui „De ce?” se află o minte curioasă, care vrea să afle, să se întemeieze pe sine, să se dezvolte. Întrebarea, chiar dacă ne zdruncină nouă o convingere, nu este un atac personal, ci manifestarea unei libertăți de cunoaștere.

Anul acesta, să ne amintim și de curaj. Curajul de a fi noi înșine, de a exprima opinii, de a încerca lucruri noi, chiar dacă asta înseamnă să greșim uneori. Curajul nu înseamnă doar a înfrunta pericolele, ci și a accepta greșelile, a învăța din ele și a merge mai departe. La școală, curajul se manifestă atunci cînd elevii își asumă riscuri intelectuale, cînd își exprimă opiniile sau cînd încearcă să rezolve probleme complexe. Este normal să ne fie teamă de necunoscut, dar adevăratul curaj vine din a înfrunta această teamă și a învăța din fiecare experiență. Fiecare pas înainte, fie el mic sau mare, este o dovadă a curajului vostru. Pentru profesor, curajul înseamnă a nu bloca această curiozitate, în numele unor prejudecăți sau convingeri personale. Înseamnă a accepta dubiul, poate a accepta chiar eroarea în care te afli ca adult, indiferent de poziția ta de profesor.

Împreună, mi-ar plăcea să învățăm și ce înseamnă reziliența. Drumul către succes nu este întotdeauna lin. Presupune obstacole, momente de descurajare. Dar fiecare cădere este doar o nouă oportunitate de a ne ridica mai puternici. Îmi amintesc de Holden Caulfield din De veghe în lanul de secară, care a învățat din provocările vieții sale, mi se pare un bun exemplu despre cum să navigăm printre multiplele provocări, despre cum să găsim puterea de a continua, indiferent de circumstanțe. Nu renunța atunci cînd întîmpini dificultăți, nici tu, dragul meu elev sau draga mea elevă, nici tu, dragul meu coleg sau draga mea colegă!

Etica. Educația nu înseamnă doar cunoștințe și abilități. Etica trebuie să fie integrată în fiecare aspect al învățării, de la respectarea regulilor și normelor școlare pînă la modul în care elevii interacționează între ei și cu profesorii lor. Dezvoltarea unui simț al eticii este esențială pentru a crea indivizi responsabili. Dragi elevi, respectul pentru voi înșivă, pentru colegii voștri, pentru profesori și pentru regulile care ne ghidează este baza pe care se construiește o viață responsabilă. Iar pentru voi, profesori și părinți, exemplul vostru este cel care va insufla aceste valori copiilor. Poate sună plictisitor și clișeistic. Așa și este. Dar regulile, oricît de plictisitoare, asigură coerența vieții.

Leadership-ul nu este doar pentru cei care conduc organizații; este o abilitate care poate fi cultivată în fiecare elev. Fiecare dintre noi, fie că sîntem elevi, profesori sau părinți, poate fi un lider. Prin asumarea responsabilităților și prin îndrumarea colegilor, voi, elevii, vă puteți dezvolta abilitățile de lider, care vă vor fi utile pe tot parcursul vieții. Prin acțiunile noastre, prin modul în care ne susținem unii pe alții și prin responsabilitatea pe care o asumăm, fiecare dintre noi îi putem ghida și inspira pe cei din jurul nostru.

Așadar, cu conștientizare, curiozitate, curaj, reziliență, etică și leadership, mi-ar plăcea să facem din acest an școlar unul de neuitat. Adevărata educație nu se măsoară doar în note și în rezultate, ci și în felul în care ne construim caracterele, cum alegem să înfruntăm provocările și în cît de mult reușim să ne îmbunătățim pe noi înșine și lumea din jurul nostru.

Îmi amintesc un al personaj, Holly Golightly, din romanul lui Truman Capote, Mic dejun la Tiffany, care spunea că toamna i se pare anotimpul adevăratelor începuturi. Mi-a plăcut mereu această perspectivă, care actualizează într-un fel proverbul cu bobocii care se numără toamna. Stă în puterea fiecăruia dintre noi să facem din această toamnă un anotimp al începutului, pus sub semnul caracterului.

 

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română. Cea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022.

Share