„Este un proiect care desăvîrșește imaginea unei Românii extrem de diverse“ – interviu cu Teodora PREOTEASA, secretar de stat în Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene

„Încă de la începutul programului am avut în vedere două obiective: creșterea gradului de promovare a obiectivelor culturale, arhitecturale și gastronomice naționale, dar și creșterea numărului de turiști români și străini care le vizitează.”

România Atractivă este un program național amplu și ambițios de susținere a turismului cultural, care își propune să aducă împreună istoria, arheologia, arhitectura, gastronomia, tradițiile și experiențele locale și să le facă cunoscute în lume. Programul este finanțat de Uniunea Europeană prin Planul Național de Redresare și Reziliență și este coordonat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. De ce a reprezentat o prioritate pentru MIPE susținerea patrimoniului cultural și turistic și implicarea activă în acest program?

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, prin structura și misiunea lui, are un rol esențial în susținerea, cu fonduri europene, unui număr impresionant de domenii. Acest program, denumit generic România Atractivă, există datorită faptului că prin PNRR s‑a identificat nevoia unor investiții în această zonă cultural‑turistică. Era nevoie de o astfel de abordare integrată de promovare a României, care să vină și să includă toate zonele țării. Dovadă este faptul că acum proiectul, aplicația, campaniile de promovare sînt foarte bine primite de către utilizatori, programul fiind lansat pe 15 mai a.c. România avea nevoie să se promoveze cu aceste 12 rute care arată cît de interesantă este oferta culturală a țării noastre, multiculturalitatea specifică, tradițiile, gastronomia. Este un proiect care desăvîrșește cumva imaginea unei Românii extrem de diverse, care poate satisface gusturi și dorințe dintre cele mai diferite.

Cum ați stabilit direcțiile de alocare a fondurilor, ce considerați că este important în valorizarea identității culturale a țării noastre?

În cadrul programului România Atractivă s‑a investit în promovarea – prin intermediul unor instrumente online (site și aplicație web), offline (cartografierea printr‑un număr impresionant de panouri de semnalizare, aproximativ 8.500, a obiectivelor cultural‑turistice), dar și prin campanii interne și internaționale – a unui număr de 12 rute care pun în lumină castele, conace, curii, mănăstiri din Bucovina, biserici din lemn, biserici fortificate, gastronomie tradițională, peisajul cultural din Delta Dunării, casele cu arhitectură tradițională, castrele romane, cetățile medievale, chiar și o rută destinată Sfîntului Ladislau sau una care are în prim‑plan culele oltenești. Alegerea acestora s‑a făcut printr‑o serie de dezbateri, care au fost organizate la nivelul ministerului nostru împreună cu ministerele Turismului, Culturii, Dezvoltării, iar ulterior, pe parcursul implementării acestuia, am adus alături de noi, în conturarea și dezvoltarea acestui proiect, parteneri din zona societății civile, ONG‑uri, custozi ai obiectivelor, profesioniști din domeniul turistic, academicieni, oameni implicați în domenii care impactează zona turismului cultural.

O componentă foarte importantă în promovarea acestui proiect o reprezintă materialele multimedia care completează acest demers, vorbim aici despre prezentare tip text, materiale video, audio, fotografii, tururi virtuale și animații 3D, menite să ofere o experiență unică utilizatorului pe care trebuie să îl convingă că vizitarea respectivului obiectiv merită să fie trecută pe lista lui de călătorie. Trebuie să menționez că toate aceste materiale, pe care le puteți accesa instalînd aplicația România Atractivă, sînt prietenoase și cu turiștii străini, fiind traduse în limbile engleză, franceză, germană, maghiară, romani. Cred că am reușit să vă conving atît pe dumneavoastră, cît și pe cititorii dvs. că aplicația noastră ar trebui să ocupe un loc de cinste în topul aplicațiilor instalate pe calculatoarele sau telefoanele tuturor românilor și nu numai.

Concluzionînd, cele 12 rute turistice și culturale finanțate pentru promovare vor beneficia de acțiuni care le vor spori gradul de atractivitate și notorietate, atît în plan intern, cît și internațional. Printre acțiunile care vor duce la îndeplinirea obiectivului nostru se numără: digitalizarea siturilor incluse în cadrul celor 12 rute, crearea unei platforme și aplicații online dedicată vizitatorilor români și străini, marcarea și semnalizarea turistică a siturilor incluse în cadrul fiecărei rute, definirea identității vizuale a programului România Atractivă și a unui Plan de Promovare Național și Internațional a Rutelor Turistice/Culturale.

Pe lîngă scoaterea la lumină a poveștilor și tradițiilor locului, constatăm că un punct important îl constituie înlesnirea accesului la obiectivele turistice, infrastructura de semnalizare, chiar și renovarea unor construcții de patrimoniu. Este posibilă, în acest mod, o mai bună poziționare a României pe harta turistică a Europei și a lumii? Ce beneficii ne‑ar aduce?

În cadrul acestui program, 275 de obiective beneficiază de promovare principală pe platforma și pe aplicația noastră și au și beneficiul semnalizării specifice către obiective. De asemenea, proiectul mai aduce în atenție alte 450 de obiective suplimentare, promovate cu scopul de a susține demersul nostru de consolidare a unei imagini corecte a ofertei turistico‑culturale a României. În plus, programul are și componenta de reabilitare a 91 de obiective care se află în promovare, fapt care va închide frumos, credem noi, acest cerc. Sigur, nu toate obiectivele se află într‑o stare bună, unele sînt într‑un grad avansat de deteriorare, dar asemenea celorlalte țări care promovează obiective în diferite stadii de prezervare am îndrăznit să gîndim „out of the box“ și le‑am trecut în lista de promovare pentru mesajul puternic istoric, cultural, multietnic care le recomandă turiștilor și pasionaților de cultură. Cu siguranță că acest proiect ne poziționează într‑o lumină bună la nivel de promovare a ofertei culturale, aceste instrumente au menirea de a deschide noi oportunități în ceea ce privește descoperirea valorilor noastre lumii întregi. În era digitalizării, ceea ce am creat noi, prin proiectul România Atractivă, vine să atragă atenția asupra comorilor noastre ascunse, iar prin intermediul social media și al modalităților noi de promovare putem ajunge la un număr mult mai mare de turiști pentru care înainte România nu era o opțiune de vizitare sau, dacă era, nu era una prioritară. Mă întrebați de beneficii, o să vă răspund așa: fiecare componentă a acestui proiect este croită să aducă beneficii, simplul fapt că am identificat 12 rute, ulterior 275 de obiective și am creat pentru fiecare o poveste de spus eu zic că reprezintă un atu competitiv pentru România, în multitudinea de oferte turistice promovate de către țările din Europa sau din proximitatea noastră. Acum am intrat în joc și vrem să punem spotul de lumină pe România Atractivă.

Care este rolul fondurilor europene în reducerea decalajului dintre țara noastră și alte state din Europa?

Fondurile europene contribuie în mod substanțial la creșterea investițiilor în infrastructura națională și la recuperarea decalajelor față de țările mai avansate, acestea servind și ca model de dezvoltare în general și în domeniul turismului în special. Acestea vin să susțină, să dea un imbold substanțial oricărui proiect privat sau, în cazul nostru, care aparține statului. Nu știu ce s‑ar fi întîmplat dacă nu erau aceste fonduri, dar nu pot decît să mă bucur că un astfel de proiect s‑a conturat sub imboldul fondurilor care au venit în contextul existenței acestui Plan Național de Redresare și Reziliență. Aveam nevoie de un astfel de proiect pentru România și știți ce am observat? Lansarea acestuia a născut o emulație în jurul lui, iar custozii au devenit mult mai conștienți de valoarea obiectivului pe care îl gestionează și mai îndrăzneți în a face ei înșiși planuri pentru comorile pe care le păstoresc, fapt care mă bucură, și îi provoc pe toți custozii să acționeze astfel, spre binele comunității lor. Astfel de proiecte ale statului care beneficiază sau nu de fonduri europene au întotdeauna un rol de catalizator la nivelul societății.

Care au fost obiectivele pe care le‑a stabilit MIPE la începutul programului România Atractivă și cum veți face monitorizarea rezultatelor, în timp?

Încă de la începutul programului am avut în vedere două obiective, și anume: creșterea gradului de promovare a obiectivelor culturale, arhitecturale și gastronomice naționale, dar și creșterea numărului de turiști români și străini care le vizitează. Platforma România Atractivă a fost creată și dezvoltată pentru a promova obiectivele selectate și se pot vedea rezultatele deja prin numărul tot mai mare de turiști care le vizitează și care ne dau feedback, element pe care îl urmărim și în anii viitori.

Monitorizare se va face în funcție de zona pe care o analizăm, la nivel de creștere a numărului de turiști vom urmări statisticile oficiale oferite de INSSE, dar și de către custozii care vor observa tendințele de creștere a numărului de vizitatori. La nivel de utilizatori virtuali ai platformelor online (website și aplicație), vom avea informațiile specifice domeniului oferite de infrastructura tehnică creată de dezvoltatori și același lucru se va întîmpla și cu impactul campaniilor online. Să fiți convinși că vom urmări îndeaproape dinamica dezvoltării acestui proiect, lucru pe care îl  facem încă de la lansare. De aceea, vrem să ne mîndrim cu faptul că aplicația mobilă România Atractivă a fost, în prima săptămînă de la lansarea din 15 mai 2024, una dintre cele mai descărcate aplicații de travel, nu doar în România, ci și în alte țări din Europa. În șapte zile de cînd aplicația a devenit activă, peste 7.000 de utilizatori au descărcat‑o din App Store și Google Play. În acest moment, situația se prezintă astfel: pentru perioada de referință 15 mai – 15 iunie a.c. există 28.000 de descărcări Google Play și App Store și 60.000 de accesări website, iar trend‑ul este unul pozitiv, avînd în vedere că ne aflăm în plin sezon de vacanță. Pînă în luna iulie, impactul total pe segmentul de social media, reprezentat de numărul de persoane care au luat contact ori au văzut postările despre România Atractivă, publicate pe paginile oficiale de Facebook, Instagram și TikTok, a depășit 3.500.000.

Rutele turistice ale programului leagă sute de obiective din toată țara. Ocupă vreunul dintre ele (ori poate o regiune) un loc special în amintirile dvs.?

Acum, că mi‑ați adresat această întrebare, îmi dau seama că navigînd printre toate aceste obiective am descoperit că fiecare rută vine cu cîte un obiectiv de suflet sau cel puțin unul care mi‑a atras atenția într‑un mod diferit, fie că mă duce cu gîndul la un anumit eveniment din viața mea, ori l‑am regăsit în drumurile de descoperire a țării, fie o carte mi‑a deschis apetitul pentru a afla în detaliu povestea unui loc. Dar dacă ar fi să mă opresc asupra unei rute, atunci trebuie să recunosc că admir și susțin efortul oamenilor din Delta Dunării care, în pofida izolării și a accesului dificil, fac tot ce pot pentru păstrarea arhitecturii și gastronomiei tradiționale specifice. Am convingerea că Delta Dunării, cu poveștile ei, este un pariu pe care noi, românii, trebuie să îl cîștigăm cînd vine vorba de o destinație altfel, demnă să fie descoperită de o varietate de turiști dornici să experimenteze senzații unice. De asemenea, o altă rută pe care o bat la pas de mică este Ruta Mănăstirilor din Bucovina, care pentru mine înseamnă parte din devenirea mea și o recomand cu căldură, așa cum recomand fiecare dintre cele 12 rute deoarece toate ascund lucruri uneori nebănuite.

Care este viitorul programului România Atractivă după perioada de implementare și finanțare inițială? Cum va fi dezvoltat în anii următori?

Programul România Atractivă a fost conceput pentru a se integra în Strategia Națională de Dezvoltare a Turismului în România. În acest sens, după încheierea acestui proiect, avem în vedere completarea lui pe viitor cu alte elemente de promovare a turismului din România și dezvoltarea pe mai departe în cadrul strategiei sus‑numite. Parteneriatele încheiate, încă de la debutul acestui proiect, îmi dau speranța că acesta va continua și după finalizarea perioadei de sustenabilitate, adică 2031. Noi, ministerele care sîntem implicate în acest program, vom continua, dezvolta și îmbunătăți, în funcție de cerințele și dinamica pieței, această ofertă turistico‑culturală. Din fericire, sîntem abia la început, iar proiectul arată bine și se dezvoltă organic.

interviu realizat de Anda DOCEA

Share