Medicul digital vs cel real

Și oare unde e mai multă emoție în 2024 dacă nu în spațiul digital, pe rețelele de socializare și forumuri?

Cum decidem că un medic este bun? Cum stabilim care doctor este potrivit să ne lăsăm sănătatea și viitorul în mîinile și priceperea lui?

Sînt întrebări pe care ni le-am adresat, colectiv și individual, de decenii și la care încă mai căutăm răspuns, doar că, poate deloc surprinzător, simultan cu un volum crescut de date în baza cărora am putea lua o decizie, dezlegarea acestei dileme a căpătat și mai multe nuanțe și a devenit mult mai complicată. Un singur lucru a rămas constant: emoția celui care își răspunde sau răspunde la aceste întrebări. Oricît de mult ne place să ne considerăm ființe raționale, cele mai multe dintre deciziile noastre, chiar și cele care țin de sănătate, au la bază o emoție pură pe care fie ne-a generat-o un medic pe care l-am întîlnit în carne și oase, fie o poveste despre el, fie o poveste a unei întîlniri reale pe care altcineva a avut-o cu respectivul specialist. Da, emoția pacientului cîntărește greu în stabilirea drumului spre diagnostic.

Și oare unde e mai multă emoție în 2024 dacă nu în spațiul digital, pe rețelele de socializare și forumuri?

Cu siguranță, dacă scormoniți în memoria dumneavoastră vizuală, vă este greu să vă aduceți aminte de un cabinet al unui medic renumit în care să nu fi văzut cel puțin un perete plin de diplome, certificări și atestate. Dincolo de naturalul gestului de a nu sta în sertar cu acele documente care garantează competența profesională, este și o economie de timp. Medicul real nu mai stă să îi explice cinci minute pacientului din fața sa că, spre deosebire de terapeutul Google, a trecut printr-o școală serioasă ca să poată pune un diagnostic, pacientul află de la prima vedere că are în fața sa un specialist. Dar drumul unui pacient pînă la cabinetul doctorului a devenit tot mai lung și nu vorbim aici despre carențele unui sistem care îl pune în centru pe pacient doar pe hîrtie, în proiecte și programe care nu ajung să prindă viață, ci de obișnuințele noastre care ne fac să ne documentăm măcar sumar înainte de a lua decizia pe ușa cărui cabinet medical intrăm.

Este aproape imposibil să nu ai un smartphone și o problemă medicală, un laptop și o durere ceva mai persistentă, și să nu scormonești prin măruntaiele Internetului în căutarea unui frate de suferință care să te poată ghida spre un remediu rapid sau către un medic pe care „l-a testat” și pe care-l descrie ca cea mai bună variantă în situația X sau Y. Cu alte cuvinte, chiar și atunci cînd nu este prezent online, cînd nu are conturi de socializare sau site de prezentare, orice medic real are avatarul lui digital. Un avatar pe care fie și-l face singur, fie i-l fac alții din povești personale sau istorisiri la a doua mînă.

De aici apare tot mai des dezbaterea dacă un medic real, cu multă pricepere și competență profesională, are nevoie și de versiunea sa digitală pe care să o pună la muncă pe diverse rețele de socializare. Mai nou, în România, la fel ca în Statele Unite și în Vestul Europei, TikTok-ul a devenit una dintre principalele rețele de socializare care „fură” timpul și atenția celor cu acces la Internet. 7,4 milioane de români accesează lunar conținut de pe această rețea, care a debutat ca un loc pentru adolescenți, dar unde media de vîrstă a utilizatorilor a crescut și crește constant. Este rețeaua care s-a făcut cunoscută prin conținut exclusiv de divertisment, dar unde încet-încet teme de discuție sau personaje cu profil serios s-au strecurat și au început să atragă tot mai mulți urmăritori. „Mama Doctor Jones”, așa cum și-a luat numele digital un cît se poate de real și respectat tînăr medic obstretician și mamă a patru copii din SUA, are doar pe TikTok 1,2 milioane de urmăritori. Pe YouTube mai adună încă un milion și jumătate de fani cărora le povestește despre anatomia femeii, despre simptome ale unor boli sau pur și simplu demontează mituri legate de afecțiuni sau tratamente. Nevoia de a găsi un medic care să vorbească pe limba ta este atît de mare în orice colț al lumii încît doctorii reali care au făcut acum cîțiva ani saltul în oceanul de biți au devenit staruri, influencer-i medicali.

Își are locul un medic serios, totuși, pe rețelele de socializare, mai ales pe TikTok, acolo unde mare parte din conținut este... neserios? Răspundeți dumneavoastră, dar înainte de asta mai răspundeți la o întrebare: s-ar duce un medic cît se poate de serios la un congres, cu o lucrare bine documentată și argumentată, să țină o prezentare în fața unei săli goale?

În 2024, informația medicală nu a rămas bine păzită între coperte groase de atlas medical, în compendii sau în mințile unor venerabili specialiști care au format automatisme după ce au diagnosticat cu succes o pacientură cît se poate de diversă. Nu. Și-a luat zborul și către cel mai needucat dintre noi, prin biți care formează imagini care ni se întipăresc ușor în minte. S-au făcut legi pentru consultul online, telemedicina este deja parte din trecutul sistemului medical, pentru că s-a întîmplat cîndva, cu multă vreme în urmă. Or, în aceste condiții, ar mai putea doctorul real să nu-și găsească avatarul digital?

 

Ioana Răduca, licențiat în Jurnalism și Științele Comunicării, are un Master în Științe Cognitive în cadrul Universității București și este doctorand al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării a aceleiași universități.

Share